5 Fitness Fotografie Tips – Olaf

Begin dit jaar heb ik profielfoto’s gemaakt voor de personal trainers van Reset Health & Performance. Oprichter en eigenaar Olaf vroeg mij recent of ik ook een fitness fotografie shoot van hem kon doen, met een rauwe, stoere stijl. Dat zou voor mij de eerste keer worden, een beetje spannend natuurlijk, maar ik heb best wat ervaring met studioflitsers dus ik durfde het wel aan. Afgelopen zondag was het zover. Een lange shoot! Ik denk dat we zeker zo’n 4 uur bezig zijn geweest.Ā Graag wil ik je vijf fitness fotografie tips geven, die van pas kunnen komen als je ook zo’n shoot wil doen.

1. Heb een plan
Het is handig om globaal (of juist heel specifiek) een idee te hebben wat voor foto’s je wilt schieten. Wil je juist een rauwe stijl, of juist een hele cleane en strakke sfeer? Ook kan een zogenaamd shotlist helpen. Dit is gewoon een lijst met een korte omschrijving van de beelden die je wilt maken. Die had Olaf in zijn hoofd, bijvoorbeeld: portret van voren, squat rugkant, en nog wat fitnesstechnische termen die ik alweer vergeten ben šŸ˜›

Fitness Fotografie Tips 2711

2. Let op reflecties
In een fitnessclub of sportschool zijn vaak spiegels, en die zorgen natuurlijk voor reflectie van het licht. Hou hier rekening mee met de positionering van je lampen.

3. Privacy
Hiermee bedoel ik twee interpretaties. Ik vind het altijd fijn als er zo min mogelijk mensen bij de shoot aanwezig zijn. Op deze manier kan ik me beter concentreren, zonder publiek als het ware. Daarnaast heb je sinds dit jaar de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming), een wet die zegt dat mensen niet zomaar op de foto mogen zonder toestemming. In een fitnessclub heb je natuurlijk andere leden die aan het trainen zijn, vandaar ook dat we na sluitingstijd de fotoshoot deden. Voor meer informatie over de AVG, zie de website van advocate Charlotte Meindersma:
Charlotte’s Law.

Fitness Fotografie Tips

4. Experimenteer
Elke pose van de shotlist van Olaf vereist weer verplaatsing van het licht. Dit was elke keer best wel even zoeken en puzzelen tot we een mooie lichtopstelling hadden. Maar probeer vooral dingen uit! Zet de lamp iets dichterbij, onder een andere hoek, lager, hoger etcetera.

5. Let op je scherpstelling
Tijdens de shoot hadden we de lampen van de gym uitgedaan, zodat met het instellicht van de flitslamp meteen zichtbaar was hoe het licht viel op het gezicht en lichaam van Olaf. Ook kun je hierdoor de schaduwen zien die ontstaan door de positie van de lamp.
Autofocus is lastig in het donker, dus een extra (continu) lampje zoals een zaklamp om even bij te schijnen kan uitkomst bieden. Vergeet niet om dan weer de zaklamp uit te doen na het autofocussen!

Fitness Fotografie Tips 2660
Ook was Olaf’s vriendin Janneke aanwezig die ook wat goede tips en ideeen had tijdens de shoot. Tot zover mijn fitness fotografie tips! Mis je iets of heb je aanvullingen of verbeteringen? Share your comment below!

ZIE OOK:
De Workout
Plan Puur