Een Portret met Beschikbaar Licht – Kars & Britt

Twee weken geleden kreeg ik een Facebookbericht van Kars, een oud collega van Coolblue. Hij wilde samen met zijn zusje Britt portretfoto’s laten maken als verjaardagscadeau voor hun moeder. Na wat heen en weer berichten, waren we het eens over een bepaalde stijl en werkwijze. Gelukkig mocht het wat minder cliche, en wat ‘echter’ en ‘authentieker’: mijn eigen fotografiestijl dus. Wat je vaak ziet bij portretfoto’s als cadeau is dat ze in een studio zijn geschoten. Ik wilde juist net even iets anders doen, door juist met beschikbaar licht te schieten.

Op de dag zelf was het best regenachtig en dus ook best donker, dus ik vroeg Kars of hij wat fotootjes wilde maken van het ouderlijk huis. Gelukkig was het in werkelijkheid een stuk lichter in het huis. Maar het was wel nodig om de portretten vlakbij het raam te schieten, waar het meeste licht was. Ook wilde ik van ieder twee verschillende portretten maken, het hoefde van hun ook niet perse in dezelfde visuele stijl.

Zo heb ik voor Kars gekozen voor licht van de zijkant, en bij Britt voor licht van voren. Dit heb ik gedaan door ze simpelweg respectievelijk naast en voor het raam te plaatsen. Bij het portret van Kars hieronder is het fijn dat de achtergrond zo rustig en egaal is. Dat zorgt ervoor dat de aandacht volledig naar hem gaat, zonder dat je afgeleid wordt door elementen in de achtergrond.

Beschikbaar licht - Portret van Kars en Britt

Bij het portret van Britt heb ik haar laten zitten op een krukje van de Ikea dat ik had meegenomen, echt heel erg handig. Simpelweg omdat je daardoor geen stoelleuning ziet – vind ik zelf meestal storend – en omdat het rust brengt tijdens het fotografieproces. Technisch gezien heb ik een 50 mm F1.4 op mijn D7000 gebruikt, met diafragma 2.0, waardoor de achtergrond heel mooi onscherp wordt, en afleidende elementen ‘weggeblurd’ worden. Ik heb F2.0 gebruikt omdat op F1.4 de scherptediepte zo klein is, dat het scherptevlak nog weleens op de verkeerde plek kan zitten. Het keukenraam wat je rechts nog in beeld ziet heb ik een stuk donkerder gemaakt, omdat dit iets teveel aandacht trok.

Beschikbaar licht - Portret van Kars en Britt

Per persoon heb ik simpelweg gekeken wat het mooiste was, en dat vond ik in dit geval belangrijker dan perse een visueel uniforme stijl te hanteren. Wat de foto’s wel ‘visueel bindt’, is het feit dat ik het aanwezige daglicht heb gebruikt. Tot slot heb ik de foto’s geprint op mooi mat fotopapier van Epson. Dat vind ik altijd wel mooi bij dit soort portretten. En daarna zijn we met z’n drieen naar de Ikea gegaan om eenvoudige, maar mooie lijstjes uit te kiezen. Voor Britt een zwarte, die mooi aansluit bij de donkere achtergrond in haar portret. Voor Kars een witte, die ook weer mooi past bij de rustige en serene sfeer qua kleuren.

Tot slot een heel mooi voorbeeld van een fotoserie dat ook met beschikbaar licht is gefotografeerd, is het project “One day in history” van fotografe Andrea Gjestvang. Hiervoor heeft ze mensen die de aanslag op het Noorse eiland Utoya hebben overleefd prachtig geportretteerd.

Zie ook:
Een Absolute Musthave voor Portretfotografie voor 3,99 euro.
Daglicht vs Kunstlicht