“(In)Formal” – Een portrettenserie over studentchauffeurs

Voor deze portrettenserie, voor de opdracht Bestuurders van de Fotoacademie, wist ik al vrij snel welke groep ik wilde fotograferen: studentchauffeurs. De keuze was snel gemaakt, omdat ik zelf een tijdje als studentchauffeur heb gewerkt bij Car Class Chauffeursdiensten, Een interessante (bij)baan, die veel voordelen had: flexibel, soms veel wachttijd (en dus tijd om bijvoorbeeld te studeren) en niet te vergeten de mooie auto’s die je regelmatig mocht besturen. Met voor mij als klap op de vuurpijl, een zwarte Audi S8 😀

Portrettenserie (In)Formal

De klanten zijn erg divers, en hebben verschillende redenen om een student als privechauffeur in te schakelen. De meest voorkomende is toch wel tijdswinst. De klant kan bijvoorbeeld in de auto werken, telefoneren, maar hoeft ook geen parkeerplaats te zoeken – wat vooral in stadscentra wel een uitdaging kan zijn. Maar soms wil een klant een biertje of wijntje drinken bij een feestje, en kan dan zorgeloos naar huis gebracht worden. Of een klant kan en mag zelf niet rijden, vanwege een gebroken arm of ernstiger, een herseninfarct.

Portrettenserie (In)Formal

Hoe dan ook, ikzelf was al wat ouder toen ik dit werk deed, maar meestal is de chauffeur rond de twintig jaar en de klant een stuk ouder, en heeft een functie met veel afspraken buiten de deur. Na een tijdje over dit onderwerp te hebben nagedacht, wist ik hoe ik het wilde verbeelden, en hoe ik mijn verhaal wilde vertellen. En dit is wat ik wilde vertellen: het gekke contrast en tegenstelling tussen het formele werk van privechauffer, en het informele van een studentenwoning. Ik had de modellen dan ook gevraagd of ze hun pak wilden aantrekken.

Portrettenserie (In)Formal

Ik had mezelf ook wat richtlijnen gegeven: Het zouden in ieder geval portretten worden en  alles wilde ik met daglicht fotograferen. Fotograferen met daglicht heeft veel voordelen, maar uiteraard ook nadelen. De voordelen zijn dat je foto een mooie natuurlijke sfeer krijgt, en je wordt als fotograaf ‘gedwongen’ om goed te kijken en goed te observeren waar er mooi licht in huis is. Een nadeel kan zijn dat op een plek waar mooi licht is, de omgeving minder mooi is. Of juist andersom, de omgeving is mooi, maar het licht niet. Kortom, dit zijn enkele uitdagingen die je als fotograaf tegenkomt, maar waardoor je wel beter wordt.

Portrettenserie (In)Formal

Wat ik verder ook belangrijk vond in de uiteindelijke selectie, is dat de foto’s divers zijn en daardoor als geheel mooi in balans zijn. Deze vier beelden zijn dus uitgekozen met ‘het geheel’ in mijn achterhoofd. Je kan bijvoorbeeld ook per persoon/model de mooiste foto kiezen, maar dat kan als gevolg hebben dat de portrettenserie in z’n totaliteit minder sterk wordt. Probeer dus voordat je begint met een fotoserie, te bedenken wat je verhaal is – wat je wilt vertellen. Hierdoor krijgen je foto’s veel meer zeggingskracht, en worden daardoor dus ook veel interessanter!