Portret op Locatie – Robin

Onlangs heb ik van make up artist Robin, een portret op locatie gemaakt. Wat ik bedoel met portret op locatie, is een foto van iemand maken, waarbij de omgeving een (belangrijke) rol speelt. De woon, werk – of leefomgeving van iemand heeft namelijk veel betekenis, het zegt namelijk iets over die persoon – al is dat misschien subtiel. Fotograaf Arnold Newman (1918-2006) gaat hier nog een stap verder in, hij creeert een symbiose tussen persoon en omgeving. Of de omgeving en de geportretteerde smelten als het ware samen, of de hoofdpersoon figureert in de omgeving, of de omgeving is een aanvullende factor. Newman is hier heer en meester in, in de zogenaamde environmental portretfotografie. Zijn composities van kunstenaars in hun eigen omgeving zijn geniaal, bijzonder en inspirerend tegelijk.

"Robin" - Kevin Kwee / Portret op locatie

Als ik nu voor een portret op locatie op pad ga, neem ik het volgende mee: mijn Manfrotto statief, een Nikon D7000 spiegelreflex, Nikon 24-70 mm F/2.8 en een 50 mm F/1.4 objectief. Portretten op locatie schiet ik eigenlijk altijd met daglicht. Het voordeel hiervan is dat het heel mooi natuurlijk is, het nadeel kan zijn dat er weinig licht is op de plek waar jij wilt fotograferen. Als dat laatste het geval is, kun je bijvoorbeeld volgende keer alsnog eigen licht meenemen. Maar juist die beperking kan ervoor zorgen dat je als het ware gedwongen wordt om je creativiteit te gebruiken. Roeien met de riemen die je hebt, om tóch een foto te maken.

Voor deze fotosessie had ik met Robin in de avond afgesproken, maar haar zolderkamer werd gedurende de dag al steeds iets donkerder, simpelweg vanwege de andere stand van de zon. We moesten dus snel werken toen ik bij haar was, zodat we nog gebruik konden maken van het snel verdwijnende licht. In het begin wilde ik haar fotograferen bij het raam, simpelweg omdat dat daar het meeste licht was. Maar de achtergrond zou dan een witte muur worden, met rechtsboven een deel van een plank of iets dergelijks. Aan de donkerder kant van de kamer, was een veel interessantere achtergrond – die veel meer zeggingskracht had, en dus onderdeel werd van het portret. De foto hierboven, in haar kamer, heb ik gemaakt met mijn Nikon 24-70 mm F/2.8 lens.

"Robin" - Kevin Kwee / Portret op locatie

Daarna zijn we naar buiten gegaan, naar het dakterras. Doordat het wolkendek fungeerde als gigantische softbox, was het licht mooi zacht en gelijkmatig. Het is bij een portret handig en aan te raden om – als je tijd hebt – verschillende dingen uit te proberen. Focus je natuurlijk eerst op in ieder geval minimaal 1 goed beeld te maken. Daarna kun je varieren, en ‘extra foto’s maken’ . Het is mooi als het in dezelfde stijl wordt nabewerkt, maar voor deze verschillende foto’s besloot ik te experimenteren met de (gratis) Nik collection van Google. Deze twee foto’s heb ik gemaakt met mijn Nikon 50 mm F/1.4, gebruikmakend van mijn statief. Hierbij heb ik live view van mijn Nikon D7000 gebruikt, omdat dan de autofocus beter werkt. Dat heeft een technische reden, maar daar heb ik niet zo veel verstand van 😉

"Robin" - Kevin Kwee / Portret op locatie

Mocht je vragen hebben, of opmerkingen – let me know in een comment hieronder! Of op de Facebook pagina van Snapshot Dojo. See you next time!